Work it out before you work out

Work it out before you work out

Allereerst namens heel Akademia de allerbeste wensen voor 2017! Als je voor het nieuwe jaar goede voornemens hebt op het gebied van training, dan volgen hier onze beste tips om je te helpen deze waar te maken.

TIP 1: STOP MAKING EXCUSES
Ik kan hier onmogelijk ingaan op alle excuses die mensen hebben om niet te trainen dus hierbij verreweg de meest genoemde: geen tijd.
Geen tijd is geen reden. Het is, bewust of onbewust, een excuus dat je ervan weerhoudt om je doel te bereiken. Als je iets belangrijk genoeg vindt dan maak je er tijd voor. Jij bent de enige die bepaalt waar jij je tijd aan besteedt. In die zin bestaat echte time management niet want tijd kun je niet managen, het gaat om prioriteit management. Bovendien heb je tijd genoeg om een paar keer per week te trainen, ga maar na... Een dag telt 24 uur waarvan je er gemiddeld 8 slaapt. Dus heb je zo’n 16 uur per dag over om in te vullen. Laten we ervan uitgaan dat je 8 uur werkt of studeert en daarvoor een uur heen en een uur terug moet reizen. Dan heb je nog 6 uur over. Goed, je moet ook douchen, omkleden, eten, boodschappen doen, etc. Maar zelfs als je daar een ruime 2 uur per dag voor uittrekt, houd je nog steeds 4 uur over. Vijf doordeweekse dagen maal 4 uur en dan twee weekenddagen maal minimaal 8 uur, leveren in totaal minimaal 36 uur vrije tijd op. En dan gaan we uit van een worst case scenario. Als je denkt dat je geen tijd hebt om te trainen, vraag jezelf dan eens af: wat doe ik met al die tijd?? Als je twee keer per week traint ben je zo’n 3 uur in totaal kwijt en dat is nog maar 8% van je vrije tijd. Maar deze 8% kan 100% verschil maken voor wat je wilt bereiken.

TIP 2: YOU NEED A GAME PLAN
Een goed voornemen is per definitie nooit fout. Bij Akademia doen we daar niet cynisch over, want elk jaar zijn er leden die er wel degelijk in slagen om wekelijks trainen in hun leefstijl in te passen en echte resultaten te bereiken. En als zij het kunnen, kun jij het ook. Maar alleen voornemens zijn niet genoeg als het de vorige keer niet gelukt is om ze waar te maken en je niet weet wat je deze keer anders gaat doen. Nothing changes if nothing changes. Je kent het wel, je begint heel gemotiveerd maar al snel loop je tegen dezelfde obstakels aan, die natuurlijk niet ineens zijn verdwenen omdat jij je iets hebt voorgenomen. Voor je het weet verlies je je momentum en raak je gedemotiveerd omdat het niet volgens plan verloopt. En dan wordt stoppen vanzelf een logische stap. Met andere woorden... ‘if you wanna win you need a game plan’. Dus wat ga je deze keer anders doen? De belangrijkste oorzaken waarom mensen het sporten niet volhouden zijn gebrek aan begeleiding, uitblijvende resultaten, gebrek aan motivatie en geblesseerd raken. Al deze problemen kunnen voorkomen worden door te gaan trainen onder begeleiding. De belangrijkste taak van een trainer - zo leg ik in mijn opleidingen altijd uit -, is iemand helpen iets te bereiken wat hij of zij niet op eigen kracht kan bereiken. Training is een vakgebied en zelfs topsporters, die over de beste vaardigheden en de meeste discipline beschikken, hebben begeleiding nodig.

TIP 3: TAKE THE SMART APPROACH
Een concreet doel is altijd veel effectiever dan weliswaar gemotiveerde maar vage commitments, zoals ‘Ik ga zoveel mogelijk sporten, zo gezond mogelijk eten, het deze keer anders doen, etc.’ Als wij een doel mogen voorstellen dat op twee manieren ‘smart’ is, neem je dan voor om het komende jaar 100 trainingen te volgen door twee keer per week te gaan trainen. SMART staat zoals je waarschijnlijk al weet in management voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden, voorwaarden waar een doelstelling aan moet voldoen voor een maximale kans op succes. Het ‘2x per week = 100 trainingen’ doel voldoet niet alleen aan al deze voorwaarden, maar voorkomt ook een ongezonde benadering door ineens heel veel te gaan trainen met als gevolg overtraind, geblesseerd of gedemotiveerd raken, allemaal negatieve consequenties van een onrealistische aanpak die je niet dichter bij je doel brengt.

TIP 4: DON’T RELY ON MOTIVATION
Als het om het volhouden van trainen gaat, blijkt de deur uitgaan een veel grotere uitdaging dan het daadwerkelijke trainen. De uitdaging is dan ook niet zozeer fysiek maar mentaal. Terwijl de meeste mensen weten dat ze zich na het trainen beter zullen voelen, nemen ze toch het besluit om niet te gaan om zo weer verder van hun doelstellingen af te drijven. De meest genoemde reden voor dit irrationele besluit is gebrek aan motivatie, maar als je jezelf van motivatie afhankelijk maakt zul je er niet in slagen om je doelstellingen te bereiken omdat er gegarandeerd momenten zullen zijn waarop je niet gemotiveerd bent en dus niet gaat trainen. Gelukkig is er heel goed nieuws: je hebt geen motivatie nodig om te blijven trainen. Sterker nog, motivatie is soms eerder het probleem dan de oplossing. Als je het wel hebt ga je trainen, heb je het niet dan heb je er ook niets aan. Wat je nodig hebt is iets wat altijd werkt en dat is discipline, niet motivatie. Het verschil tussen motivatie en discipline is simpel uit te leggen: motivatie betekent gaan als je zin hebt, discipline betekent hoe dan ook gaan, wel of geen zin. Motivatie is emotioneel, discipline rationeel. Een typische handeling die je elke dag op basis van discipline uitvoert is je tanden poetsen. Soms heb je er wel zin in en soms niet, maar je doet het altijd en bereikt je doel: een mooi en gezond gebit.

TIP 5: TRAIN LIKE A PRO
Voor echt resultaat is training nodig, zomaar bewegen is niet voldoende. Bewegen is pas training als je lichaam het niet goed aankan en zich moet aanpassen. Deze aanpassing is je resultaat. Daarbij reageert je lichaam het meeste op hoe zwaar je traint (intensiteit) en minder op hoe vaak (frequentie) of hoe lang achter elkaar (duur). Zoals acteur Jason Statham zo mooi zegt: ‘You’re body is like a piece of dynamite. You can tap it with a pencil all day but you’ll never make it explode. You hit it once with a hammer, BANG! Get serious, do 40 hard minutes, not an hour and half of nonsense.’ Lees ook onze eerdere blog: Een beweegminuut is nog geen trainingsminuut.

Veel succes!

Xavier | akademia - oprichter/eigenaar